تابلو سازی

نصب تابلو در تابلو سازی طاهر

Rate this post

نصب تابلو :اصولاً نصب تابلوها در محل ، بر خلاف آن چه که از ظاهرش پیدا است مهم ترین و سخت ترین مرحله تابلوسازی است. به همین دلیل اجرت کارگرانی که برای نصب تابلو می روند از کسانی که در داخل کارگاه مشغول به کار هستند بیشتر می باشد. اصولاً کارگرانی که برای نصب تابلوها اعزام می شوند ، باید در اکثر امور تابلوسازی استاد کار بوده و نحو نصب تابلو و جوشکاری صحیح و دقیق را بدانند ، و اگر هنگام نصب به هر گونه مشکلی از نظر ساخت برخورد کرد ، با استادی رفع نقص نماید.

در تابلوهای فلکس بعضاً شکل های مستطیل ندارند ، برای مثال روی یک مغازه تابلو باید دور زده باشد در عین حال به شکلی یک دست و بدون قطع شدن نور در کنج نبش تابلو باید کشیده شود. با توجه به این نکته که ساختمان فلکس شبیه پارچه یا برزنت می باشد در محل دور زدن یا در موقعیت نبش ساختمان ها به جای نصب قوطی و یا نبشی آهن بایستی از سپری آهن حداقل سپری 4 در عرض تابلو استفاده نمود تا ضمن عبور کامل فلکس از روی آن و حفظ دقیق زاویه نبش تابلو نور کافی نیز داشته و هیچ گونه جدایی از اضلاع اطراف زاویه تابلو از خود نشان ندهد. اگر تابلوی ما روی درب یک مغازه و یا بر سینه دیوار با ابعاد نسبتاً کوچکتر نصب می شود ، می توان با جوشکاری ساده محفظه آن را محکم کرد ، ولی زمانی که در ابعاد بزرگتر و یا در مکانی حساس تر همچون روی پشت بام یا پایه نصب می شود ، اهمیت خاصی پیدا کرده و باید با تخصص و مهارت لازم اقدام به نصب گردد ، در غیر این صورت احتمال سقوط تابلو و خطرات جانی و مالی فراوانی خواهد داشت.

در این جا نمونه ای از نصب یک تابلو فلکس را با ابعاد فرضی می آوریم ، می توان با در نظر گرفتن اندازه ، تناسبی در دست داشت تا اگر تابلویی بزرگتر و یا کوچکتر از این مقدار را تصمیم به نصب داشتیم ، بتوانیم به این شکل الگو داشته باشیم. یک تابلوی فلکس با ابعاد 3×6 متر یک رو یه را بر پشت بام یک ساختمان سه طبقه با ارتفاع یک متر از سطح بام قرار است ، نصب کنیم. برای این کار ابتدا با اطلاع کافی از وضعیت آهن کشی ساختمان و یا با در دست داشتن نقشه ساختمان ستون های اصلی بنا را پیدا کرده و سر ستون ها را در پشت بام مشخص نموده و با برداشتن آسفالت و رویه بام سر ستون ها را باید آزاد و از سیمان و گچ تمیز کرده و برای جوشکاری آماده نماییم.

در شهرهای بزرگ که ساختمان های تقریباً مرتفع دارند در وضعیت معمولی جو ، در ارتفاع 10 متر، یک متر مربع از هر سطحی در برابر وزش باد ، معادل یک تن فشار اضافی ( یا وزن مرده) پیدا می کند. در تابلوهایی شبیه فلکس که محل گریز باد از سطح آن نبوده و همچون بادبان کشتی عمل می کند ، محاسبه فشار زیاد باد در هر ارتفاعی از ضروریات می باشد.

برای جوشکاری روی آکس ستون های ساختمان باید به شرح زیر عمل نمود :

جهت پایه یک تابلو فلکس با ابعاد 3×6 متر که ذکر شد ، باید دو عدد تیر آهن 14 را به طول 4 متر کنار هم به شکل دوبل جوش بدهیم ، از قوطی آهن ( سنگین) 70×70 به ابعاد 40 سانتی متر دو قطعه را برش زده ، یکی در قسمت بالای ارتفاع و دیگری را با فاصله 300 سانتی متر ( اندازه عرض تابلو) به شکل موازی با هم در قسمت صاف ( یا کفه) تیر آهن ، به شکل حرف F جوش می دهیم. از این پایه به تعداد سه عدد برای این تابلو مورد نیاز است.

در محل آکس ستون های ساختمان چنانچه به شکل اضافی ستون بیرون آمده باشد از آن استفاده می کنیم. در آن صورت پایه ای را که ساخته ایم به شکل کاملاً عمود بر خط افق بر آن قرار داده و جوش می دهیم ، سپس ورق آهن به قطر 10 میلی متر را به طول 30 سانت و به عرض تیر آهنی که استفاده کرده ایم برش زده و از 15 سانتی متر بالاتر از محل جوش تا حدود 15 سانتی متر پایین تر از آن به شکل کامل همه اطرافش را جوش می دهیم ، این کار در چهار جهت تیر آهن بایستی انجام شود تا از محکم بودن آن مطئن باشیم. 

اما در صورتی که سر ستون اضافه از بام بیرون نباشد می شود پس از قرار دادن پایه بر روی آهن ساختمان ، کناره محل جوش را از نبشی آهن 7 یا 10 جوش بدهیم تا از استحکام بهتری برخوردار باشد.مهم ترین و حیاتی ترین قسمت نصب ، نوعی جوشی است که بر آهن های پایه می زنیم. نوع جوش باید زنجیری بوده و پس از جوشکاری با پاک کرن ذغال های روی جوش باید از نزدیک کیفیت آن را کنترل نماییم. خال جوش و جوش های غیر متصل و یا ناشیانه موجب خطرات زیادی خواهد گردید!

اکنون ما سه عدد پایه یک اندازه شبیه حرف F را آماده کرده و با فاصله 150 سانتی متر از یکدیگر به شکل کاملاً موازی بر روی ستون ها و یا آهن اصلی ساختمان با دقت و اطمینان جوشکاری داده ایم. حال بین این سه پایه را از قوطی 90×90 به شکل X بادبند جوش می دهیم. با این کار استقامت و استقرار پایه ها را چند برابر می کنیم و پس از آن با فاصله 3 تا 6 متر از پشت تابلو 2 عدد قوطی آهن 14 را به طول سه متر بر روی آهن ساختمان ، موازی با پایه اول و سوم و عمود بر خط افق نصب می نماییم. با استفاده از قوطی 70×70 این دو پایه پشت را به پایه اصلی اول و سوم متصل نموده و محل های جوش را با نبشی 4 تقویت می کنیم. برای تعبیه بادبند در میان قوطی های پشت می توان از جنس همین قوطی (70×70) به کار برد. دقت در برش و جوشکاری صحیح و مقایسه دقیق آهن آلات پایه ها هر کدام به تنهایی ضامن استحکام پایه می باشد ، این نوع پایه را اصطلاحاً «کنسول زنبوری» می نامند که برای نصب تابلو روفبرد ( روی پشت بام) استفاده می گردد.

می دانیم تابلوهای فلکسی بزرگ را که بر پشت بام نصب می شود اصطلاحاً «روفبرد» می گویند. تابلوهایی را که بر پایه ای بزرگ معمولاً برای میادین و کناره خیابان های عریض یا اتوبان ها و بعضاً دو رویه می سازند «ساین برد» می نامند. بیلبرد هم نوعاً به تابلوهایی اطلاق می شود که اغلب یک لایت نبوده ، یک صفحه فلزی با ابعاد دلخواه است که بر روی آن پارچه و یا استیکر و یا بنر می چسبانند و منبع روشنایی آن اغلب پروژکتورهایی است که از رو به رو بر آن می تابد.

برای ساخت تابلو و پایه ساین برد ، موضوع بسیار تخصصی تر بوده و بایستی یک مهندس ناظر ، نقشه آهن آلات را تنظیم و مسئولیت آن را تقبل نموده سپس با همکاری چند جوشکار زبده و استاد ، تابلوهای ساین برد با عظمت را طوری بسازیم که پایه های آن در مقابل طوفان و حوادث به قدر کافی مقاوم باشد. بنابراین نمی توانیم در این مجال طرحی بدهیم که هنرجویان تابلوسازی بتوانند از آن به عنوان الگوی کار خود قرار دهند ، به علاوه در هر محلی و اندازه ای از تابلو وضعیت ساخت پایه آن را تغییر می کند.

نکته مهمی که باید پس از انجام جوشکاری در نظر داشته و آن را مورد کم توجهی قرار ندهیم ، موضوع رنگ آمیزی دقیق و قوی کلیه آهن آلاتی است که به عنوان پایه زده ایم. بدیهی است ، این کار اگر با دقت و کیفیت انجام شود عمر بیشتر و خطر کمتر پایه ها را تضمین می کند. در این مرحله ، مواقعی است که کوچکترین سهل انگاری یا کم توجهی یک تابلوساز موجب خطرات جبران ناپذیر خواهد شد و مسلم است که تمامی استعداد و نبوغ و ابتکار یک تابلوساز در چنین تابلوهایی باید به کار آید.

بازاریابی :

تاکنون مراحل متعددی از ساخت و طراحی انواع مختلف تابلوها را گفتیم ، اما بد نیست بدانیم در کلیت کار همه موضوعات ذکر شده ، از نظر اهمیت فقط 50 درصد کار بوده و همان مقدار مسئله بازاریابی و جذب مشتری مهم و قابل تأمل است. این موضوع آن قدر مهم است که در دانشگاه ها ( مدیریت بازرگانی) رشته های متنوعی از بی زینس و بازاریابی را تدریس می نمایند ، اما متاسفانه به دلیل پایین بودن سطح نسبی تحصیلات عالیه در بازرگانان و به خصوص کسبه و اصناف و هم چنین عدم معرفی و تبلیغات برای این علم گسترده در سطح جامعه ، هنوز این عمر در مشاغل مختلف در حاشیه قرار گرفته و ارزش و سودمندی آن برای همگان آشکار نشده است. طبعاً عدم آشنایی با این علم اثرات سوء خود را بر اقتصاد ، تولید و بعضاً مستقیماً بر فرهنگ شهری می گذارد. در یک جامعه که اصناف و کسبه و بازرگانان موفق داشته باشد ، مسلم است که از رونق اقتصادی و فرهنگی بالایی برخوردار خواهد بود و دولت نیز موفق تر عمل خواهد کرد.

با یک فرمول ساده روش ایستادگی و پیشرفت یک جامعه را به وضوح مدیون این علم می بینیم : اقتصاد پر رونق = تولید صحیح + فروش خوب

تولید صحیح : سرمایه گذاری دقیق و حساب شده در پروژه ای که بیشتر مورد نیاز جامعه باشد و ارائه محصولی که ضمن بازگردانیدن سرمایه اصلی ( با سرمایه ملی و حتی زیاد نمودن و جایگزین بهتر برای آن سرمایه یافتن) سود داشته و از نظر کیفیت در درجه مطلوب باشد. اغلب در کشورهای جهان سوم تولیدکنندگان توجه کمتری به کیفیت تولیدات می نمایند و ندانسته خود سبب شکست طرح خود می شوند! ممکن است که با بسته بندی خوب بتوانیم جنسی را به فروش برسانیم ، اما این از اهمیت یک تولید سالم چیزی را کم نمی کند. بنابراین در تولید پروژه هایی که با سرمایه حساب شده و دقیق شروع شده است ، کیفیت و کمیت تولید در درجه اول اهمیت می باشد ، هیچ توجیه یا بهانه ای ( ارزان شدن – کم بود و گرانی مواد اولیه – ترس از امکان عدم استقبال مشتری و غیره) برای عرضه کالا با کیفیت پایین موثر نمی باشد.

فروش خوب : همه می دانیم لازمه فروش ، معرفی کالا ، کیفیت بالا و قیمت مناسب و رقابت سالم با انواع تولیدات مشابه در جامعه می باشد. در این زمینه نقش حیاتی بازاریابی و تبلیغات خود را نمایان می کند.

نباید تصور کنیم که تبلیغات شاخه ای از بازاریابی و یا بازاریابی و ویزیتوری بخشی از تبلیغات است ، بلکه این دو همچون آب و هوا لازم و ملزوم یکدیگرند! موضوعی را که یک واحد تبلیغاتی و تابلوسازی باید اساس کار خود بداند این است که باید بازاریاب ، متخصص و مغز متفکر تبلیغات باشد تا بتواند ابتدا خود را معرفی نموده و سپس از هر نظر مبلغ وبی برای تعریف تولیدات مشتریان باشد! داشتن فرهنگ تبلیغاتی و نوآوری مداوم در این زمینه علاوه بر تخصص بر تولیدات تابلو ، شرط مهمی است که یک تابلوساز را به درجات بالای موفقیت می رساند. چه بسیار مواردی که یک جمله نقض و پرمعنی و کوتاه در یک تبلیغات اثری فراتر از زیباترین تابلوها و طرح های گرافیکی و رنگ های تأثیرگذار دارد! و یا حتی یک سناریو کوتاه برای تیزرهای تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می شود ، به قدری می تواند در اذهان اثر بگذارد که سال ها مردم آن را فراموش نخواهند کرد. برای مثال در یک تبلیغ برای شرکت بیمه خصوصی که چند سال قبل در یکی از شبکه های تلویزیونی ترکیه پخش شد ، با کمترین امکانات و مخارج و زمان پخش شرح زیبایی از بیمه را به تصویر می کشد که نشان گر ذوق ، استعداد و تخصص سازنده این فیلم بسیار کوتاه تبلیغاتی بود. در صحنه اول فیلم با نمای درشت یک استکان و نعلبکی را نشان می دهد که از نوع استکان های کمر باریک مخصوص چای است. یک قوری توسط دستی وارد صحنه می شود و چای داغ را در استکان می ریزد. صدای پر شدن استکان از چای داغ در صحنه می آید ، ناگهان به دلیل داغی چای و سردی استکان ، با صدای شکستن شیشه ، استکان می شکند! صدای یک زن می آید : ای وای!!! در شات دوم همین صحنه استکان تکرار می شود ، این بار ابتدا دست مردی یک عدد قاشق چای خوری را داخل استکان گذاشته و سپس آن را از چای داغ پر می کند ، ولی استکان نمی شکند! صدای مردی می گوید : بیمه … … ضامن سلامت شما است و در همین حال با نام آن شرکت بیمه بر روی تصویر استکان آمده و ثابت می شود. و پس از آن همان شرکت بیمه در کلیه تابلوها ، بیلبردها و تبلیغات خود از عکس استکان چای استفاده نمود.

در دنیای تبلیغات حد و مرز و کلیشه ای نباید باشد ؛ تنها آن نوع تبلیغاتی که هم سو و موازی با فرهنگ و باورهای جامعه اش باشد می تواند موفق عمل کند. ما در اینجا نمی توانیم موضوع بازاریابی و فرهنگ تبلیغات و اهمیت آن را که اقیانوسی گسترده است. فقط امیدواریم با نشان دادن یک قطره از این دریا ، نگیزه ای برای علاقه مندان ایجاد کنیم تا در پی آن سال ها مطالعه و تحصیل داشته باشد.

در کار فروش موفق و بی زینس صحیح ، علاوه بر تولید با کیفیت بالا و استفاده از تبلیغات حساب شده و به جا ، نحوه برخورد صحیح با مشتریان و مراجعین و داشتن گارانتی و ضمانت صحت کالا از موارد تأئید شده می باشد ، استفاده از جوایز تبلیغاتی به شکل کلیشه ای ( کاری که بانک ها در ایران آن را سال ها تجربه کرده اند) همیشه کارساز نمی باشد و بعضاً در صورت تکرار زیاد و کلیشه ای شدن جنبه ضد تبلیغی آن بیشتر و از نظر مشتری نوعی فریب تصور می شود.

زمانی که با همه این ترفندها و مشکلات توانستیم نظر تعدادی از مشتریان را به خود جلب کنیم تازه شروع کار بوده و باید تلاش کنیم که مشتری را از دست نداده و از او یک مراجعه کننده دائمی بسازیم. به بیانی دیگر با هر روشی باید ثابت کنیم فردی که کالا یا خدماتی از ما خریده است از کیفیت و کمیت و قیمت و برخورد فروشنده ما راضی بوده و در دفعات آینده علاوه بر این که خود ، مشتری دائم خواهد بود و دوستان و نزدیکان خود را هم به خرید از ما تشویق می کند. بدنیست خاطره ای از برخورد یک فروشنده نمونه با مشتری ناشناس را در آخر این قسمت بازگو کنیم تا اهمیت برخورد تبلیغاتی در فروش موفق را بهتر گفته باشیم.

سال 1375 (1997 میلادی) در شهر آنکارا پایتخت ترکیه در یکی از خیابان های اصلی در یک پاساژ شلوغ برای تماشای اجناس و خرید قدم می زدم. وارد یک فروشگاه پوشاک شدم روی تابلوی آن نوشته شده بود که نمایندگی یک شرکت بزرگ تولید پوشاک است. زیبایی اجناس و اجرای سلیقه در چیدن ویترین ( که خود کار تخصصی است) نظرم را جلب کرده بود ؛ اتفاقاً در بدو ورود متوجه دو خانمی شدم که ایرانی بودند و برای ترجمه از من کمک خواستند و ظاهراً قصد خرید یک دست لباس برای داماد داشتند. زمانی که صحبت های آنها را ترجمه می کردم بیشتر به نحوه برخورد فروشنده دقت می کردم ، با هر اشاره ای از سوی مشتریان فروشنده متواضعانه تعداد زیادی از اجناس خود را از جایشان برداشته و روی میز پهن کرده و بسیار مودبانه توضیح داده و قیمت ها را بازگو می کرد. در یک مورد که جنس و اندازه یک کت و شلوار را مشتریان پسندیده بودند از فروشنده خواستند که اجازه بدهد تا از مغازه اش به ایران تلفن بزنند و رنگ مورد دلخواه داماد را از شخص خودش سوال کنند!!! با شگفتی دیدم که فروشنده با احترام تلفن را در اختیار مشتری گذاشت و او نیز دقیقاً حدود نیم ساعت با مخاطبش در ایران گفت و گو کرد! در این فاصله فروشنده برای کودکی که همراه مشتریان بود شکلات و برای بقیه چای آورد تا دیگران احساس راحتی بیشتری داشته باشند!! او که جوانی حدود 25 ساله بود ، لباسی بسیار ساده ، اما آراسته و زیبا به تن داشت و در تمام مدت صحبتش با خانم ها مطلقاً به چشمان آن ها نگاه نمی کرد و خود را فوق العاده مؤدب و مطیع نشان می داد.

بالاخره رنگ لباس مشخص شد و نهایتاً مشتریان یک دست لباس با ست کامل ( پیراهن ، کراوات ، کفش ، دستمال جیب و غیره برای داماد) خرید کردند و آن قدر در قیمت تمام شده چانه زده و بحث کردند که عاقبت فروشنده دقیقاً به یک چهارم قیمتی که ابتدا گفته بود راضی شد!! و با ملایمت اعلام کرد که برایش سودی ندارد ، فقط به این خاطر که مشتری دائم او باشند به این قیمت فروخته است. زمانی که از مغازه اش بیرون می رفتم خانم ها از خرید خود خوشحال و راضی بودند و با یکدیگر می گفتند که باز هم از این فروشگاه خرید خواهند کرد… به راستی اگر در چنین فروشگاه هایی در هر یک ازشهرهای ایران خرید کنید فروشنده با شما چه برخوردی خواهند کرد؟! اولاً با چهره ای عبوس و بی حوصله ثانیاً بعضی کاملاً بی اعتنا و بسیار دیر به سوالات مراجعین پاسخ داده و متأسفانه در بعضی موارد به شکل گستاخانه و عجیب با مشتریان برخورد می کنند!!!…

کاملاً روشن و واضح است برخورد فروشنده ای که فقط تصمیم بر فروش دارد تا چه میزان مؤثر و نتیجه بخش است. بنابراین دانستیم بازاریابی و توانایی در معرفی و فروش کالا و خدمات هم چون تولید خوب و با کیفیت دارای اهمیت می باشد و ضمناً یک تابلوساز علاوه بر این که در تولید خود استاد و متخصص شده است ، باید در زمینه فرهنگ بازاریابی و فروش نیز متبحر باشد ، زیرا این کار هم از مسئولیت های یک شرکت تبلیغاتی و یا تابلوسازی ها می باشد.

با مطالعه گسترده در موضوع تبلیغات و بی زینس از اساتید فن وبررسی آثار ، فیلم ها ، بروشورهای تبلیغاتی و کنجکاوی در چگونگی طرح ها و تابلوهای مؤثر به یاد ماندنی در زمینه های تبلیغ و جذب مشتری می توان اطلاعات جامعی را به دست آورده و در کار خویش استفاده کنیم. و البته باید در نظر داشته باشیم که کپی از کار دیگران و ارائه طرح های کلیشه ای آفت نبوغ و زیبایی طرح تبلیغاتی شما می گردد. نوآوری و ابتکار ، استعداد ها را در هر کاری پرورش داده و موجب پیشرفت و نشاط خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا